Vill ha era åsikter om dessa så kallade normalportioner

Standard

När jag gick min utbildning till behandlingsassistent 2004-2006, så hade vi bland annat en föreläsning om ätstörningar. Jag praktiserade dessutom en period på en vuxenpsykiatrisk avdelning där det just då (bland annat) låg en ung tjej, svårt sjuk i anorexi.

Föreläsaren kom från öppenvården för vuxna patienter med ätstörningar i vår stad. Hon pratade en del intressant om bmi, som jag tänker skriva om senare i dag, men hon nämnde också exempel på vad de anser vara en normalportion.

Jag hittade min anteckningar för några veckor sedan, när vi rensade ett förråd. Just de anteckningarna har jag tänkt på genom åren och gärna velat gå tillbaka till, men inte förrän nu hittade jag dem alltså.

Vad tänker ni om de här så kallade normalportionerna? Utifrån hur jag äter i dag, så är många av dem större än vad jag äter. Om jag förstår mina egna anteckningar rätt, så menar jag att i normalportionen ingår någon av punkterna i det första stycket samt någon av dem i nästa stycke och ev såsen vid den sista punkten.

  • 7-8 köttbullar
  • 2 pannbiffar/hamburgare
  • 5 falukorvsskivor
  • 1 lunchkorv
  • 2 varmkorvar
  • 5 prinskorvar
  • 6 fiskpinnar
  • 1½ dl köttfärssås/gryta
  • 3 äggstora potatisar
  • 2 dl potatismos
  • 2½ dl ris/pasta
  • 0,8 dl sås

Vad tänker ni om detta? Äter ni så mycket?

Om jag gör egna köttbullar, så äter jag antagligen högst 5 av dem. 2 pannbiffar kan stämma, men inte 2 hamburgare, som ju är lite större. Korv äter jag (helst) inte, men skulle nog ta för mig högst 4 falukorvskivor resp prinskorvar. 2 varmkorvar kan stämma. Fiskpinnar äter jag inte heller, men skulle förmodligen ta 4-5 st. Mängden köttfärssås stämmer nog rätt bra, jag tar nog 1-1½ dl.

Kolhydraterna har jag ju skippat och tar ca 45 gram keso i stället.

Sås kan jag ta och då stämmer nog mängden.

»

  1. Pingback: Hur (sjukligt) lågt BMI påverkar kroppen | FAT goes FIT

  2. Jag äter nog lite mindre än då men å andra sidan ofta väldigt mycket grönsaker till. Pratar vi istället en ”fredagsmiddag” med något gott kött och potatisgratäng eller liknande så äter jag mycket mer fast då blir jag ju alltid för mätt efteråt.

  3. Ja, jag tycker det låter ganska normalt. Lite i överkant på kanske potatis och falukorv, men annars så.
    Själv äter jag tyvärr inte så. Jag skulle gärna vilja det för jag tror att kroppen mår bäst av det egentligen. I de där portionerna är det väl 2-3 potioner för mig.

      • Ja, jag blir alldeles för övermätt. Men jag kan inte få i mig mer heller så jag behöver inte bekymra mig för att äta för mycket. Fast jag önskar att jag kunde äta mer.

        • Jag har funkat på liknande sätt – och är försiktig att inte hamna där igen. I går blev jag stoppmätt och tänkte att då skulle jag inte äta mer. Å andra sidan visste jag att jag hade lagt för mig en lagom portion, så jag åt lite till. Orkade inte allt, men tog ändå lite mer, just för att se till att få i mig en vettig mängd mat. Viktnedgång medelst för lite näring äro icke att rekommendera. ;)

Kommentera

